Kategoriler

25 Eylül 2013 Çarşamba

John Steinbeck ~ Gazap Üzümleri

        Okuma Şenliği'nde yasaklı kitap kategorisi için Gazap Üzümleri'ni seçmiştim. Konusuyla oldukça hüzünlü olan bu kitabın yasaklanması da bir o kadar acı verici. Steinbeck'in Gazap Üzümleri, tarım şirketlerinin baskısıyla Kaliforniya' da "yöre halkını küçük düşürdüğü" öne sürülerek yasaklanmış (Ayrıntılı bilgi için buraya bakabilirsiniz). Kitabı okuduktan sonra neden böyle bir sebeple yasaklanması için tarım şirketlerinin baskı yaptıklarını da anlamış oldum. 

         Kitap hakkında düşüncelerime geçmeden önce ufak bir isyanımdan bahsetmeliyim. Kitabı bitirdikten sonra, okuduğum kitabın sadeleştirilmiş versiyon olduğunu öğrendim ve Gazap Üzümleri'ni sadeleştirilmiş olduğu hakkında en ufak bir fikre sahip olmadan satın aldığım için çok üzüldüm. Neler kaçırmış olduğumu bilmeden okumuş olmak oldukça sinir bozucu.. Araştırmadığım için böyle bir hata yaptım ama en azından yeni okuyacak olanlara bir faydam dokunacaktır diye umuyorum.

         Gelelim kitabımıza; John Steinbeck'in oldukça etkileyici bir anlatımı vardı. 1930'lu yıllarda ABD'de yaşanan Büyük Göç hakkında etkileyici bir hikaye anlatıyor okura Steinbeck. Joad ailesinin göç sürecinde yaşadıklarını anlatırken, dönem hakkında hızlı ve etkileyici bir özet de geçiyor bölüm bölüm. Topraklarından kovulmuş, büyük umutlarla Kuzey'e göç eden binlerce insanın sefalet ve zulümle geçen yolculuklarını konu alıyor Gazap Üzümleri. Kapitalizmin insanları açlığa sürükleyip, karın tokluğuna çalıştırmasını ve oynanan doğru kartlarla bankaların insanları değersiz kılmasını etkileyici bir şekilde gösteriyor. 

         Açlık ve sefaletle insanların insan olmaktan çıkarılmaya çalışılmasına rağmen, hala bir şekilde insan kalabilmesi; harcayarak bir kuruş fazla paraları, kendilerine bile yetecek kadar yemekleri olmamasına rağmen, insanların ellerindekileri paylaşmaları; kayıplarla ve zorluklarla yola devam etmelerine rağmen, her adımda güçlenmeleri kitabın en ağır noktalarıydı. 

        Blogumda hiç "bu kitabı okuyun" diye ısrar etmedim ama bu kitap için ediyorum. Henüz tanışmadıysanız bir an önce tanışmalısınız.

"Açlığını yalnızca guruldayan midesinde değil, çocuklarının yüzünde de duyan bir adamı nasıl durdurabilirsin ki?"

        Kitaplı ve Keyifli Günler..

6 yorum:

  1. John Steinbeck'in Fareler ve İnsanlar, Cennet Çayırları'nı okumuştum. Bunu da tavsiye üzerine okunacaklar listeme ekliyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Fareler ve İnsanlar'ı okumuştum ama Cennet Çayırları'nı araştıracağım hemen. Şimdiden keyifli okumalar dilerim. Sevgiler

      Sil
  2. Ne biliyor musun , Gazap Üzümleri mükemmel, yani gerçekten harika , nasıl anlatılır ki , bilmiyorum ,beni benden alan kitaplardandır.Dönüp dönüp okunasıdır, doyamadıklarımdandır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle çarpıcı bir konu daha güzel anlatılamazdı sanırım.

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Ben de çok beğendim. Finali aklımdan çıkmıyor bir türlü

      Sil